Všetky cesty vedú na LinkedIn

Všetky cesty vedú na LinkedIn

15.03.2024
6 min.

Všimli ste si, že pri vypĺňaní žiadosti o prácu si firmy okrem životopisu pýtajú odkaz aj na váš LinkedIn profil? Majú na to dobrý dôvod. Na to, aby ste získali svoju prácu snov, potrebujete vyniknúť a vedieť “predať” svoju hodnotu na trhu. Zozbierali sme pre vás odporúčania, ako postupovať pri tvorbe kvalitného LinkedIn profilu, vďaka ktorému sa vaše šance oslniť spoločnosti rapídne zvýšia. 

Kým dočítate túto vetu, 303 ľudí odošle na LinkedIne žiadosť o zamestnanie. Na sociálnej sieti, ktorej začiatky sa datujú už od roku 2002, je v súčasnosti registrovaná viac ako miliarda ľudí, z ktorých väčšina  disponuje minimálne bakalárskym titulom a ročným príjmom domácnosti vyšším ako 75 000 amerických dolárov. LinkedIn sa preto nevyužíva len na B2B marketing a rozširovanie podnikateľského vplyvu, ale aj na recruiting potenciálnych kandidátov a kandidátky na voľné pozície

Ak si hľadáte novú prácu a preferujete pôsobiť z domu, oplatí sa uvedomiť si mieru obrovskej konkurencie. Práca na diaľku tvorí len pätnásť percent zverejnených pracovných ponúk, no reaguje na ňu polovica ľudí na sieti. Na trhu, ktorý je presýtený dostupnou pracovnou silou, sa tak na vrchol dostávajú tie najelegantnejšie profily. “Váš profil na LinkedIne je vaša digitálna značka,” potvrdzuje Lianne Zhang, riaditeľka oddelenia talentov v spoločnosti Milestone Technologies. “Ani neviem, koľkokrát sa nám stalo, že sme mali dve rovnako kvalifikované žiadosti o prácu a vybrali sme si tú, ku ktorej sa viazal kvalitnejší profil na LinkedIne.”

Zatiaľ čo ste prečítali tieto riadky, bolo prostredníctvom LinkedInu obsadených 8 pracovných pozícií. Stane sa tak každú minútu. Ak ste aj vy odhodlaní využiť potenciál hlavnej profesionálnej platformy na dosiahnutie svojich ambícií, prejdite si naše zhrnutie najdôležitejších tipov, ako si vytvoriť či vylepšiť profil. 

Personalisti zdôrazňujú, že LinkedIn profil je digitálnou značkou kandidátov.

LinkedIn sieť ocení detaily

Do vášho profilu nahrajte fotografiu, ktorá sa veľmi podobá vášmu súčasnému vzhľadu a kde vaša tvár zaberá aspoň 60 percent priestoru. Ak si ju potrebujete vytvoriť, oblečte si pracovný odev, fotografujte sa od hrude nahor pred jednoduchým pozadím a usmievajte sa očami. Vyhnite sa zlému osvetleniu, skupinovým záberom a nízkej kvalite. Zatiaľ čo profilová fotka je nevyhnutná na to, aby ste pôsobili dôveryhodne, pri fotografii na pozadí to neplatí. Ak sa rozhodnete nejakú zverejniť, zvážte použitie nenápadného obrázku súvisiaceho s vašou kariérou. Môže vám pomôcť vyniknúť a napovedať recruitingovému tímu, aký ste typ človeka. 

Titulok pod vaším menom je jednou z prvých častí vášho profilu, ktorú niekto uvidí, preto si zaslúži zvýšenú pozornosť. Namiesto pracovnej pozície radšej uveďte zručnosti, certifikáty, budúce ciele a vlastnú interpretáciu toho, čo znamená vykonávať vašu prácu. Sekciu Featured môžete naplniť vybranými príspevkami, newsletterom, článkami, odkazmi, projektmi alebo médiami, ktoré potvrdzujú vaše zručnosti. V časti Aktivita sa priebežne zobrazujú informácie o tom, čo ste zdieľali, publikovali a komentovali. Nielenže demonštruje vašu snahu rozvíjať profesionálnu sieť a zručnosti, ale aj váš profesionálny prístup, hodnoty alebo osobnosť. Snažte sa preto zostať na platforme aktívni a konzistentní. 

Každé slovo musí plniť svoj zmysel

Sekcia “O (vás)” ponúka pohľad na váš štýl písania, mala by rozprávať váš príbeh a hneď upútať pozornosť. Aby ste to dosiahli, prvé dve vety musia byť pútavé a rýchlo uviesť, kto ste. Väčšina personálnych tímov uprednostňuje, aby uchádzači a uchádzačky do maximálne dvoch odsekoch zhrnuli svoje profesionálne ambície, značku a jedinečné zručnosti. Hoci by sa text mal zameriavať predovšetkým na vašu kariéru, zdôraznenie osobných záujmov môže váš profil poľudštiť. Odporúča sa tiež, aby ste na konci svojho zhrnutia uviedli jasnú výzvu k akcii – napríklad, aby vás ľudia kontaktovali alebo navštívili vašu webovú stránku. 

Vaše doterajšie pracovné pozície opíšte jednotne, prostredníctvom odrážok a s pomocou úderných akčných slovies. Inými slovami, v tejto časti profilu postupujte ako pri svojom životopise. Pri uvádzaní informácií o vašom vzdelaní vás ale môže zabrzdiť nasledovná dilema: zverejniť dátumy, kedy ste ho dosiahli, alebo nezverejniť? Odpoveď nie je taká jednoznačná. Ich vynechanie môže vyvolať otázky a pôsobiť zavádzajúco. Na druhej strane, predstavujú aj určité riziko vekovej diskriminácie. Skúsené osobnosti z recruitingu odporúčajú zlatú strednú cestu – ak sa vzdelávanie alebo projekty uskutočnili pred viac ako 15 rokmi, neuvádzajte dátumy.

Pre náborové tímy zaváži aj to, ak si na profile prečítajú vaše skúsenosti s dobrovoľníctvom. Ich význam zdôrazňuje Sylvia Ličková, Senior IT Recruitment konzultantka v TITANS. “Hovoria o spoločenskej angažovanosti, charaktere, uznávaných hodnotách a záujmoch kandidáta. Vytvárajú celkový obraz o jeho osobnosti. Každým rozšírením informácií sa posilňuje samotný profil, čo má okrem iného aj pozitívny vplyv na algoritmus vyhľadávania kandidáta recruitermi,” vysvetľuje Sylvia Ličková. 

Vaša fotografia na LinkedIn profile by mala pôsobiť profesionálne - fotografujte sa od hrude nahor pred jednoduchým pozadím a vyhnite sa nízkej kvalite.

LinkedIn profil si vyžaduje prieberčivosť

Prejdite si zoznam ponúkaných zručností a vyberte si tie, ktoré sú pre vás relevantné. Ak ich budete mať príliš veľa a nie všetky budú kľúčové pre vašu kariéru, nebude to vytvárať najlepší dojem. Zručnosti, ktoré vo vašom profile uvediete, môžu ľudia verejne pochváliť a potvrdiť formou tzv. endorsements. Bohužiaľ, tieto údaje na firmy neurobia dojem, pretože podporiť vás môžu aj ľudia, ktorí vás ani nepoznajú. Najväčšiu váhu majú odporúčania (recommendations) od súčasného alebo bývalého manažmentu, čiže osobné referencie, ktoré ilustrujú ich skúsenosti pri spolupráci s vami. Oplatí sa osloviť kontakty, ktorých názor si budete najviac ceniť, a požiadať ich o odporúčanie. 

Náborový tím často filtruje výsledky hľadania zadaním kľúčových slov, ktoré sa týkajú pozície alebo odvetvia. Čím viac kľúčových slov uvediete vo svojom profile, tým viac sa vaše šance zvýšia. Buďte opatrní aj pri používaní slov, ktoré sa v titulkoch a zhrnutiach na LinkedIne používajú príliš často. Ide o výrazy ako “líderstvo”, “strategický”, “skúsený”, “kreatívny”, “inovatívny” a “certifikovaný”. Môžete sa tak označovať, no v tom prípade treba tieto charakteristiky aj preukázať v praxi tak, že budú v súlade s vašim opisom na vašom profile. 

Vždy je čo vylepšovať

Ďalšou užitočnou funkciou je možnosť nahrať výslovnosť vášho mena, čím predídete nepríjemným rozpakom pri stretnutí so zahraničnými kontaktmi. Vďaka nej si budú môcť vopred vypočuť, ako majú vaše meno vysloviť správne. A napokon, jedným z najjednoduchších spôsobov, ako rozšíriť svoju sieť kontaktov na LinkedIne, je synchronizovať profil s e-mailovým adresárom. Vďaka tomu vám platforma navrhne ľudí, s ktorými by ste sa mohli spojiť. 

A podľa čoho sa máte rozhodnúť, či prijmete žiadosti o spojenie od cudzích ľudí? “Odporúčam prijať pozvanie od kohokoľvek, kým nemáte maximálny počet prepojení – na slovenskom LinkedIne je to približne 30-tisíc prepojení. To, čo sa však oplatí všímať, je krajina, z ktorej záujemca o prepojenie pochádza – či chcete v rámci danej lokality pôsobiť a či je pre vás biznisovo zaujímavá. Zároveň platí, že každé relevantné prepojenie môže priniesť ďalšie inšpiratívne prepojenia a príležitosti,” odporúča Sylvia Ličková.

A ako vyzerajú vzorové profily, ktorými sa môžete inšpirovať? Agentúra Data on Steroids zverejnila tohtoročný rebríček 100 tvorcov na slovenskom LinkedIne, ktorých sa oplatí sledovať. Sme hrdí na to, že na 87. priečke sa umiestnil aj jeden z našich CEOs Róbert Dusík. Pre tých, ktorí by zaujímalo, ako vyzerajú špičkové profily za hranicami, odporúčame sledovať napr. Jasmina Alića alebo Richarda van der Bloma.   

Recruiteri často na LinkedIn filtrujú výsledky hľadania kandidátov zadaním kľúčových slov, ktoré sa týkajú pozície alebo odvetvia. Výberom správnych kľúčových slov sa vaše šance zvýšia.

31 347

Titanov, ktorí sa
k nám pridali

660

Klientov, ktorí sa
k nám pridali

435 090

Úspešne dodaných
man-days