Hoci mnohí z nás si home office asociujú s výhodnou flexibilitou, manažérom a manažérkam prináša prekážky, ktorých nesprávne riešenie dokáže ovplyvniť produktivitu, komunikáciu a spokojnosť celého tímu. V TITANS sme zozbierali praktické rady, ako môže vedenie prekonať mnohé úskalia a dosiahnuť súlad naprieč celým firemným oddelením.
Keď sa výskumný tím z Harvardu pýtal manažérov a manažérok na ich schopnosť viesť tímy, ktoré sú na home office, získal zaujímavé výsledky. Takmer polovici z celkového počtu 215 opýtaných chýbala v danej oblasti sebadôvera. Táto medzinárodná štúdia, zameraná na rôzne priemyselné odvetvia, bola publikovaná v roku 2020.
Za nasledujúce štyri roky sa toho veľa nezmenilo. Až 75 % lídrov a líderiek v súčasnosti tvrdí, že ich spoločnosti neprijali osvedčené postupy týkajúce sa práce na diaľku. Zistila to TechSmith Corporation spolu s výskumnou firmou Global Workplace Analytics a spoločnosťou Caryatid Workplace Consultancy. Ich prieskumu sa pritom zúčastnilo až 900 manažérov a manažérok v USA. Zistilo sa aj, že tri štvrtiny firiem nevyškolili vedenie o tom, ako manažovať tímy na home office. Nie je prekvapujúce, že mnohí preferujú, aby sa ich podriadení vrátili naspäť do kancelárií, a čelia nielen odporu, ale aj vzdoru.
Doktor Raghu Krishnamoorthy však verí, že jeho výskum zachytil dôležité poznatky o efektívnych lídroch a líderkách, ktorí viedli personál pracujúci z domu v rokoch 2021 až 2022. Nepraktizovali reštriktívny mikromanažment vo forme vyčerpávajúcich hodnotení, checklistov a schvaľovaní, ktorý narúšal dôveru. Namiesto toho sa usilovali o mikropochopenie práce ich tímov.
Dosiahli ho pomocou integrovania sa do ich povinností, včasného riešenia problémov na diaľku a dôvery. Delegovali úlohy, no pomáhali podriadeným, keď to potrebovali; boli flexibilní, no všímali si varovné signály a zabezpečili, aby nenastali neočakávané problémy. So zamestnancami a zamestnankyňami mali časté individuálne a tímové mítingy, boli im dostupní v prípade potreby a zvýšili ich angažovanosť vo virtuálnom prostredí.
Aké ďalšie princípy by ste si ako manažér či manažérka mohli osvojiť, aby ste dokázali viesť ľudí efektívne? V TITANS sme pre vás zozbierali 10 osvedčených odporúčaní:
1. Komunikujte otvorene. Budovanie dôvery sa začína transparentnosťou v oblasti očakávaní, cieľov a hodnôt spoločnosti. Pravidelný kontakt je v prostredí práce na diaľku nevyhnutný, tak ako prejavenie empatie a nadviazanie vzájomného prepojenia. Manažment by mal vytvoriť prostredie, v ktorom sa personál cíti pohodlne pri vyjadrovaní svojich obáv a má istotu, že jeho podnety sú oceňované.
2. Prehodnoťte svoju predstavu o produktivite. Povzbuďte svoj tím, aby vyskúšal aplikácie a techniky na zvýšenie produktivity, ako je napríklad Pomodoro, a zaveďte pravidelné hodnotenia výkonnosti. Namiesto zamerania sa na odpracované hodiny však zdôrazňujte dodržiavanie termínov a vytváranie kvalitnej práce. Stanovte jasné merateľné ciele, priority a očakávania, ale dajte svojmu tímu samostatnosť, aby ich dosiahol svojím spôsobom.
3. Udržiavajte hranice medzi kariérou a súkromím. Vedenie by malo ísť príkladom v presadzovaní efektívnej komunikácie a v udržiavaní zdravej rovnováhy medzi pracovným a súkromným životom. Váš tím tiež ocení, ak ho budete povzbudzovať k pravidelným prestávkam a nebudete očakávať, že bude počas svojho voľna k dispozícii. Podpora kultúry, ktorá si cení vnímavosť, duševné zdravie a pohodu, je naozaj kľúčová.
4. Posilňujte tímovú súdržnosť. Organizujte virtuálne teambuildingové aktivity a neformálne stretnutia, aby ste spoločne oslávili míľniky a úspechy, aj keby to malo byť len prostredníctvom videohovoru. Pomôcť môže aj vytváranie online komunít, kde sa členovia tímu môžu podeliť o osobné záujmy a skúsenosti. Ak je to možné, organizujte príležitostné osobné stretnutia alebo tímové zájazdy, aby ste posilnili vzťahy a zmenili prostredie.
5. Nepodceňujte bezpečnostné riziká. Základom je investovať do spoľahlivej technickej podpory a poskytnúť vášmu tímu potrebný hardvér a softvér. Kybernetickú bezpečnosť dokážu zvýšiť aj pravidelné školenia o nových nástrojoch a osvedčených postupoch. Nezabúdajte, že otvorená komunikácia o technických problémoch urýchľuje ich riešenie a minimalizuje narušenie pracovného procesu.
6. Integrujte nových členov a členky tímu. Vypracujte komplexný program začlenenia na home office, ktorý zahŕňa virtuálne stretnutia, vznik mentorských dvojíc a jasnú dokumentáciu procesov a očakávaní. Povzbudzujte doterajší personál, aby oslovil nových ľudí a ponúkol im podporu. Pomôžu im aj pravidelné mítingy počas prvých mesiacov.
7. Podporujte profesionálny rast. Je dôležité, aby organizácie vytvorili možnosti kariérneho rozvoja pre personál na home office. Príkladom môžu byť pravidelné hodnotenia výkonnosti, transparentné kritériá povýšenia, programy virtuálneho mentoringu, ako aj povzbudenie, aby si ľudia pracujúci z domu vzali na starosť viditeľné projekty a aktívne sa zúčastňovali tímových stretnutí.
8. Nepreťažujte ľudí digitálnou komunikáciou. Stanovte jasné komunikačné usmernenia, napríklad kedy je vhodný čas na odosielanie e-mailov alebo za aký čas je očakávaná odpoveď. Môžete zaviesť aj časové bloky bez komunikácie, ktoré vášmu tímu umožnia sústrediť sa na prácu. A pravidelne prehodnocujte, či nie je možné znížiť počet stretnutí.
9. Prejavte flexibilitu. Váš tím sa skladá z jednotlivcov s jedinečnými životmi a potrebami. Niektorí z nich môžu byť rodičia, ktorí pôsobia z domu. Iní si možno radi berú svoju prácu so sebou, keď cestujú, a na mítingy sa pripájajú z vestibulu hostelu alebo kaviarne. Na to, aby mohli zvládnuť svoj osobný život v spojení s pracovným, je dôležité prejaviť pochopenie a flexibilitu.
10. Vytvorte politiku otvorených dverí. Povedzte zamestnancom na home office aj tým, ktorí pracujú v kancelárii, že sa na vás môžu kedykoľvek obrátiť a že aj keď možno nebudete môcť odpovedať okamžite, komunikácie nie je nikdy priveľa.
Práca z domu nám prináša neustále príležitosti, ako sa posúvať ďalej. Našťastie, nikdy nie je neskoro zdokonaliť manažérske stratégie a využiť potenciál vášho tímu. So správnym prístupom nielenže prekonáte vyššie spomínané výzvy, ale získate aj nové spektrum profesionálnych možností a lepšie pracovné výsledky. Držíme vám palce!
Titanov, ktorí sa
k nám pridali
Klientov, ktorí sa
k nám pridali
Úspešne dodaných
man-days