Technologický dlh nedokáže len výrazne zaťažiť rozpočet, ale aj ohroziť celý biznis. Vysvetľujeme, prečo ho mnohé firmy riešia prenájmom IT talentov.
Podľa analýzy Statista dosiahne do roku 2028 outsourcing IT špecialistov a špecialistiek hodnotu 778 miliárd dolárov. Rozhoduje totiž o tom, či projekty s horiacim termínom na odovzdanie majú šancu na záchranu.
“Jednému z našich klientov sme napríklad pomohli doplniť tím o štyroch seniorných Java programátorov a dvoch ICT analytikov. Podarilo sa nám to do desiatich dní od zadania požiadavky, hoci štandardný nábor takýchto zamestnancov trvá šesť až osem mesiacov,” opisuje Marek Greško, CEO a spoluzakladateľ TITANS.
Ako lídrovi v outsourcingu IT talentov na slovenskom trhu nám dnes dôverujú aj rešpektované mená ako Zurich Insurance, Sygic, Swiss Re, Erste Group, Accenture, Telekom, O2, Orange či Siemens. V posledných rokoch sme medzi svojimi klientmi rozoznali najmä typ firiem, ktoré sa na rozdiel od ich konkurencie rozhodli pre efektívnejší prístup k technologickému dlhu.
Technologický dlh označuje náklady na dodatočné prepracovanie vývoja softvéru, ktoré vzniknú, ak spoločnosť uprednostnení rýchlejšie dodanie projektu pred tvorbou kvalitného kódu. Dôsledkom toho môžu byť neidentifikované chyby, zlá užívateľská skúsenosť, nestabilný kód či neudržiavateľný softvér. Podľa správy OutSystems navyše putuje približne 40 % financií veľkých značiek na výdavky súvisiace s technologickým dlhom.
“Technologický dlh vnímame ako pálčivý problém, ku ktorému iba málo spoločností pristupuje proaktívne. Aj keď proces jeho odstraňovania môže byť nepríjemný, ak ho firmy úplne ignorujú, často sa musia vyrovnať s veľmi riskantnými následkami,” potvrdzuje Róbert Dusík, spoluzakladateľ a CEO spoločnosti TITANS.
Hoci každá značka si vyžaduje odlišnú stratégiu, niektoré prístupy sa opakovane osvedčili. Portál Sonar firmám odporúča automatizovať testovanie a používať interne stanovené štandardy programovania. TechTarget zas tvrdí, že pri každej technologickej iniciatíve by sa malo dbať na architektúru, ktorá zahŕňa mechanizmy na jej zabezpečenie, správu a podporu, ako aj jej integráciu do súvisiacich technológií.
Pri odstraňovaní technologického dlhu je kľúčové zistiť, odkiaľ pochádza, a kvantifikovať jeho vplyv. Následne sa odporúča zohľadniť náklady naň pri každom vývoji IT služieb. Je tiež dobré zaviesť operačný model na jeho systematickú optimalizáciu, v rámci ktorého možno dosiahnuť kompromis medzi investíciami do rozvoja podnikania a splácaním technologického dlhu.
A práve tu vstupuje do hry outsourcing IT špecialistov a špecialistiek. Keďže znižuje náklady a zvyšuje príjmy značiek, predstavuje obľúbené strategické riešenie. Okrem toho, že šetrí čas a energiu interných ľudí, slúži aj ako zdroj nových inovatívnych nápadov. „Nie je to o nájdení iba tabuľkovo najlepších IT špecialistov na najlepšie projekty, ale o hľadaní prepojení, ktoré vytvoria kvalitné a stabilné partnerstvá,” vysvetľuje Róbert Dusík.
Organizáciám a ich tímom sa tiež odporúča, aby pravidelne revidovali všetky prebiehajúce projekty a dohliadali na to, že nebudú vo vzájomnom konflikte. Akákoľvek technológia by navyše mala byť navrhovaná tak, aby mohla byť elegantne vyradená.
McKinsey zdôrazňuje, že technologický dlh predstavuje zásadný problém, ktorý spomaľuje akýkoľvek projekt založený na technológiách. Prieskum Software AG zistil, že až 58 percent značiek nemá formálnu stratégiu na riešenie technologického dlhu. Firmy, ktoré ju vytvoria, tak realizovaním inovácií získavajú výrazné konkurenčné výhody. „V TITANS sa tešíme, že im v tom môžeme aj ďalej pomáhať dodávaním skúsených IT špecialistov a špecialistiek,” konštatuje Marek Greško. Objasňuje, že tie najlepšie mysle zvyknú pôsobiť na freelance báze a pri ich výbere sa neoplatí zľavovať z vysokých štandardov.
Titanov, ktorí sa
k nám pridali
Klientov, ktorí sa
k nám pridali
Úspešne dodaných
man-days